frusager.blogg.se

Bebis, Toddler och Mamma. Våran vardag och mina förvirrade tankar Försöka bli miljömedveten och plastbanta. Vara en sån där präktig morsa som inte vill ha sina barn på dagis. alltid bärandes på minst ett av sina barn i ergonomisktsele eller sjal. Tygblöjor, BLW och försöka vara en så nära förälder som möjligt.

Snart är det matstart på riktigt

Publicerad 2016-11-04 23:20:16 i Allmänt,

Om två veckor är det matstart på riktigt här hemma! Arthur blir 6 månader vilket känns overkligt, att tiden går så fort.

Men Wilhelm började vi ge mat ganska snart efter introduktionen vid 4 månader. Han åt hela portioner med gröt redan vid 5 och vid 6 månader var amningen bara ett komplement till maten. Vi var nog rätt stressade över det här ned maten eftersom det var tvunget att funka på jag skulle börja jobba. Ett tag fram över ammade jag W på morgonen och kvällen när jag var hemma men jag pumpade också mjölk så de skulle finnas under dagarna. Tillslut tog ersättning och välling över. Något som jag idag tycker känns ganska trist. Önskar att jag hade ammat honom längre. På W tiomånaders kontroll frågade BVC sköterskan om vi hade slutat amma och jag svarade att nja till och från ammar vi, efter den dagen tog det slut. Det blev som att hon satte punkt åt oss, för att kunna anteckna detta någonstans.

Enligt Livsmedelsverket är rekommendationerna att amma fram till 1 årsåldern, enligt WHO fram till två år ålder. I Sverige är normen en helt annan och det känns också som att BVC inte berättar och peppar föräldrar att amma sina barn enligt dessa rekommendationer. Utan att de istället följer normen. Så trist! Med A kommer jag att kämpa för att kunna amma längre för hans skull men kanske också för min skull. Det kanske är sista gången.

Någonstans på vägen med W hittar vi något som kallas BLW, under någon googling eller något. Baby Lead Weaning står det för och i korthet går det ut på att när barnet är redo (kan sitta eller är 6 månader) kan man börja ge barnet mat som hen själv ska kunna få i sig. Baby styrd matintroduktion. För att detta ska vara möjligt krävs bitar av mat som är greppvänliga för bebisen. Man hoppar över puré stadiet och låter bebisen tugga på efter egen förmåga från start. Nej, det krävs inte några tänder för att tugga, bebisen vet av naturens instinkter precis vad hen ska göra när mat kommer i munnen.

Till W blandade vi efter ett tag, men mycket snart satt han för det mest och åt själv. I BLW finns inget som heter smaksensationer utan bebisen får börja på engång med riktig födda som komplement till amningen (eller ersättning) som fortfarande är huvud delen av matintaget.

Hur blir det då med A? Han har redan nu fått börja smaka på mat när han sitter i våra knän eller i sin stor vid mat bordet. Vi gick ifrån BLWn och ger små smak bitar av den maten som vi äter timmen början finger i lite sås, småbitar banan eller något annat av de vi äter. Han har från början helt fattat konceptet och tuggar i sig små bitar ostmacka eller abergine. Allt de vi äter har han fått smaka på och nu har det börjat bli mer. Nu sitter han stadigt i sin matstol och vi har börjat lägga bitar framför honom som han försöker få tag på och stoppar i munnen ofta med goda resultat men det är ungefär 90 procent som hamnar på golvet. Övning ger färdighet och plockandet med olika konsistenser ger stimulans.

Varför väljer vi en BLW-inspirerad matintroduktion? Varför inte när det finns möjlighet. Kommer vara hemma lite längre med Arthur så stressen att han ska få i sig näring någon annanstans ifrån har inte varit lika påtaglig. Vi tror på att han kan klara det bra själv. Och det är enkelt! Han kommer få exakt samma mat som vi andra äter, måltiderna är hemma hos oss något att samlas kring och han ska också få delta i detta! Snart börjar vi på riktigt efter våran tjuvstart :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fru Sager

Jag är en helt vanlig 27-åring som just nu är mammaledig med mina två små grabbar och försöker fylla vardagen med lek och bus. Få livspusslet att gå ihop med handling, städning och annat tråkigt samtidigt som man har en bebis på höften och en annan fastkramad runt benet. Till hjälp har jag min underbara och snälla livskamrat Andreas som alltid finns där. För två år sedan var jag färsk mamma och hade noll koll jag körde på instinkt nu känner jag med nummer två att jag har lite mer kött på bena. Det finns visa saker som jag vet nu som jag önskar att jag visste redan då som ny bliven mamma och kanske kan jag förmedla lite av de sakerna här i bloggen.Hoppas det blir trevlig läsning! Jag ser fram emot kommentarer och tips! Fast kommentarer om felstavning och särskrivningar kan ni skippa - Einstin hade också dyslexsi

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela