frusager.blogg.se

Bebis, Toddler och Mamma. Våran vardag och mina förvirrade tankar Försöka bli miljömedveten och plastbanta. Vara en sån där präktig morsa som inte vill ha sina barn på dagis. alltid bärandes på minst ett av sina barn i ergonomisktsele eller sjal. Tygblöjor, BLW och försöka vara en så nära förälder som möjligt.

Original verses Adapt

Publicerad 2016-12-22 13:45:44 i Allmänt, bärabarn, bärselen,

Nu pratar vi selen igen och inte vilka som helst utan mina favoriter så klart. Jag har två ergobaby selar den en har jag haft i ca två år det var min första sele, Ergobaby Original, såklart en utav de snyggare. ;)

Efter höstens underbarabarn mässa fick jag hem en till, den nyaste av de nyaste i färgen navy kom Adapten hem på posten! Och jag var så exalterad då jag provat den på mässan och tyckte att den avlastade så mycket bättre än originalen. Men blev så besviken för det kändes inte alls som jag mins den från mässan.

Skam den som ger sig likt en bärsjal måste också ett sele bäras in ordentligt för att man ska bli kompis med selen.

nu efter några veckor är vi kanske inte kompisar än men nära bekanta med varandra och därför tänkte jag dela med mig av en snabb jämförelse över vad JAG TYCKER om selarna och hur JAG BÄR dem. Alltså ingen vidare vetenskap.

Vi börjar nere från och upp.

Jag och Wonkan i somras, då vi ofta dissade vagnen till förmån för sele och sjal

Höftbälte/Midjebälte.
Jag väljer att skriva både höft och midje bälte för att det är just olika i den aspekten original selen har jag alltid burit längre ner än vad jag gör med adapten. Efter som panelerna är olika tror jag också att det är naturligt att man bär bältena olika.

Originalens höftbälte är en rem som knäps på ena sidan och dras på ofta blir bältet lite framåt tiltat när jag burit en stund och det är förmodligen för att jag inte dragit åt ordentligt. efter två årsanvändning är höftbälten mjuk, skönt och medgörligt. Adaptens midjebälte bär jag i midjan. Jag har ganska kort överkropp och känner att den inte riktig vill sammarbeta med min kroppstyp ofta trycker det på höften eller mot revbenen. för precis där emellan får jag in bältet. Något jag tycker är super bra och skönt med adaptens bälte är att det har en ryggplatta jag får för mig att det avlastar  bättre och det sitter också skönare emot kroppen. det negativa med det är att man inte kan vara hur smal som helst utan man kan bara dra åt till en vis gräns. Jag skulle säga att jag är ganska normal byggd och jag har den på max åtdragen. detta bör man tänka på om man är liten och smal för man vill ju att midjebältet glider ner. En annan funktion som jag gillar med adaptensmidjebälte är att man drar åt remmarna framåt (vid magbärande) vilket jag tycker ger en bättre kraft när en drar åt.

Trots skav mot höft och revben vinner adapten matchen om bästa höft/midjebälte tack vare att den är lättare att dra åt och har fått en ryggplatta.

1/0 till adapten

Panelen
Originalselen har en panel som är fast om man säger, det går inte att ändra storlek som det går att göra på adapten detta med för att om man ska bära ett spädbarn behöver man ett spädbarnsinlägg. Spädbarnsinlägget är ett kapitel för sig och jag kommer förmodligen att skriva ett eget inlägg om just det. Många har svårt att få till inlägget också jag i början men när man fått till det är det mysigt och gosigt för de lilla barnet. W föddes ju i september så det var perfekt som ett extra lager med kläder, för A som föddes i maj blev det lite varmt under sommaren. Adapten har i stället en justerbar panel som gör det möjligt att bära barnet utan inlägget även som spädbarn. dett har jag inte provat men det verkar ju super om man får barn under den varmare delen av året. Många som tycker att spädbarnsinlägget är krångligt skulle nog också tycka att det är betydligt lättare att sela upp i adapten. man justerar panelen med hjälp av kardborreband på insidan av miljdebältet och knappar på utsidan under rumpan på barnet. det är enkelt att bara följa instruktionerna som står i selen. dock är det lite jobbig om man som jag bär två olikt stora barn i samma sele att alltid ändra fram och tillbaka. (väx lillebror så vi slipper det) Man kan också på adapten fälla upp eller in ett nackskydd vilket saknas på original selen, med de sagt så saknar jag inte nackskyddet på original för i den utsträckning som det finns används i stället spädbarnsinlägget eller den inbyggda luvan. 

Luvor har båda selarna inbyggda och det finns också en fika för att stoppa ned dem i när de inte används. jag har alltid ina luvor ute inte minst för att de är fina men också för att om man bär på ryggen som jag gör ibland speciellt två åringen så är det jobbigt att få fram luvan ur fikan när de somnat. Luvan på originalen är större än på adapten vilket passar mig bättre. 

Det snackas ju om C-kurva och M-position när vi pratar om ergonomiska bärdon och att dessa är viktiga för att få det så ergonomiskt som möjligt. Detta hade jag ingen anning om när jag började bära mitt första barn men till nummer två så visste jag mer. Att få till C-kurvan i de olika selarna tycker jag inte är något problem.  Jag brukar släppa respektive dra lite i axelremmarna för att få till det. M-positionen är lättare att få till med adapten då panelen formar ett naturligt sätte i sig själv. panelen är liksom lite styvare än vad original selens panel är.

Här tycker jag det är svårt att utsee en klar favorit. Men för magbärande som jag mest gör blir det nog ändå originalselens panel som är favoriten inte minst för den ficka som finns där allt nödvändigt för en liten promenad får plats, napp, klämis, en blöja, tygring, mobil och nycklar. iblan har jag till och med fått rum med en liten vattenflaska! inte bara det utan jag tycker att jag lättare får panelen i den höjd jag vill ha för barnet och luvans storlek är en fördel. inte bara som solskydd utan också som insynsskydd när barnet tillexempel ska sova eller ammas.

Nu står det lika mellan selarna 1/1

Axelbanden
Det sista jag tänkt skriva om är axelbanden som vid första anblick är väldigt lika. de har båda ett spänne mellan sig för att undvika att de ska glida utåt. längden och tjockleken/omfånget upplever jag de samma på båda selarna. det som där emot skiljer dem åt är vart fästena sitter. på original selen sitter fästet på axelbandet vilket betyder att man spänner dem genom att dra på samma sätt som om du skulle spänna axelremarna till en ryggsäck som sitter på magen ( vid magbärande). Detta har jag jag gjort många gånget och tycker inte det finns några svårigheter med detta. På adapten sitter fästena i stället på panelen vilket gör att man behöver en annan tektink för att spänna axelbanden en teknik som jag inte har fått till ännu, däremot om man har adapten på ryggen är det väldigt enkelt att spänna, då det blir åt rätt håll. en annan positiv sak med att ha spännena på panelen är att de är lättare att komma åt om man tillexempel skulle vilja knäppa loss med massa vinterkläder ovan på selen, eller om man skulle vilja korssa axelbanden (något jag aldrig gör)

Den här kategorin vinner originalen då jag aldrig riktigt får till det med adapten vilket resultar i snet åtdraget sele som är svår korrigerat på originalen kan jag justera axelbanden så att de är spända på millimetern rätt, adapten blir det alltid 3-4 cm skillnad på axelbanden som jag inte får till.

2/1 till Originalen

SammanfattningBehöver jag påpeka att originalen är min favvo. men jag har inte gett upp på adapten ännu och jag ser klara fördelar med den vid ryggbärande inte minst för att det är lätt att få till ett bra sätte utan vidare ansträngning. Men jag kommer nog ha svårt att skiljas från originalselen någonsin. kanske blir den till att spara till kommande barnbarn :)

(Mer detaljerade bilder läggs upp inom kort)
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fru Sager

Jag är en helt vanlig 27-åring som just nu är mammaledig med mina två små grabbar och försöker fylla vardagen med lek och bus. Få livspusslet att gå ihop med handling, städning och annat tråkigt samtidigt som man har en bebis på höften och en annan fastkramad runt benet. Till hjälp har jag min underbara och snälla livskamrat Andreas som alltid finns där. För två år sedan var jag färsk mamma och hade noll koll jag körde på instinkt nu känner jag med nummer två att jag har lite mer kött på bena. Det finns visa saker som jag vet nu som jag önskar att jag visste redan då som ny bliven mamma och kanske kan jag förmedla lite av de sakerna här i bloggen.Hoppas det blir trevlig läsning! Jag ser fram emot kommentarer och tips! Fast kommentarer om felstavning och särskrivningar kan ni skippa - Einstin hade också dyslexsi

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela